Sunday, May 02, 2010

THE BLIND WATCHMAKER









In the Blind Watchmaker (1986), the English zoologist Richard Dawkins argues in favor of the Theory of the Evolution joining against the strong defense of Creationism sustained by Richard Paley (Natural Theology /1802). Paley argued that as well as a clock located in any place was due to its creator, man and the cosmos owed its existence to the will of a Great Designer. Paley that wrote his book with limitless passion, compared the human eye with the construction of a telescope. Contrarily, Dawkins sustained that while the clock of Paley had been designed with a defined purpose by a watchmaker in conscious use of its senses, the cosmos and the life (included the man), had been created without defined purposes by the blind, unconscious, not futurist, automatic and anethic forces of natural selection (the blind watchmaker), solving this way, the mystery of our complexity and existence.

Dawkins adds that the fact that alive organisms don't obey the laws of the physical forces, is only apparent. To small scale (molecular), they obey them; to big scale (organism like an everything), supposedly they don't obey it because the life is an emergent phenomenon, hypercomplex, that needs more study. In several chapters Dawkins explains the use of bat's echolocation and the whiteness of polar bears to consequence of small adaptative changes (and random selective mutations), along thousands of years. In an appropriate place Dawkins raises Darwin's postulate: if someone demonstrates that a complex organism was not formed by small accumulative steps, the theory of the evolution would collapse.

In other chapters Dawkins sustains that the most important thing of an alive being are its instructions, its files of data (DNA) and that the forge of the embryo that will determine the final form of an alive being, possibly be the consequence of the simultaneous cooperation of thousands of genes in a certain moment. Dawkins sustains also the possibility of the existence of a genetic space of which the entirety of the current animals would be alone a small part. The final parts of the book are dedicated to explain the creation of two-dimensional artificial organisms (biomorphes), by means of natural selection, accumulative changes and random mutations, along 29 generations thanks to the use of computer programs.

EL RELOJERO CIEGO

En el Relojero Ciego (1986), el zoólogo inglés Richard Dawkins argumenta en favor de la Teoría de la Evolución alineándose en contra de la férrea defensa del Creacionismo sostenida por Richard Paley (Teologia Natural/1802). Paley arguia que asi como un reloj ubicado en un sitio cualquiera se debía a su creador, el hombre y el cosmos debían su existencia a la voluntad de un Gran Diseñador. Paley, que escribió su obra con pasión ilimitada, comparaba al ojo humano con la construcción de un telescopio. Contrariamente, Dawkins sostenía que mientras el reloj de Paley había sido diseñado con un propósito definido por un relojero en pleno uso de sus sentidos, el cosmos y la vida (incluido el hombre), habían sido creados sin propósitos definidos por las fuerzas ciegas, inconscientes, no futuristas, automaticas y aneticas de la selección natural (el relojero ciego), develando asi, el misterio de nuestra complejidad y existencia.

Dawkins agrega que el hecho de que los organismos vivos no se sometan a las leyes de las fuerzas físicas, es aparente. A pequeña escala -molecular- si las obedecen ; a escala mayor (organismo como un todo), supuestamente no lo hacen porque la vida es un fenómeno emergente, supercomplejo, que necesita mas estudio. En varios capítulos Dawkins explica el uso de la ecolocación por los murciélagos y el pelaje blanco de los osos polares a consecuencia de pequeños cambios adaptativos (y mutaciones selectivas, al azar), a lo largo de miles de años. En un lugar adecuado Dawkins releva cierto postulado de Darwin: si se demostrase que un organismo complejo no fue formado por pequeños pasos acumulativos, la teoría de la evolución se derrumbaría.

En otro capitulo, Dawkins sostiene que lo mas importante de un ser vivo son sus instrucciones, sus archivos de datos (DNA) y que la forja del embrión que determinará la forma final de un ser vivo, sea posiblemente la consecuencia de la cooperación simultanea de miles de genes en un momento determinado. Sostiene asimismo la posibilidad de la existencia de un espacio genético del que la totalidad de los animales actuales serian solo una pequeña parte. Los tramos finales del libro estan dedicados a explicar la creación de organismos artificiales bidimensionales (biomorfos), mediante la selección natural, cambios acumulativos y mutaciones al azar, a lo largo de 29 generaciones merced al uso de programas de computadora.

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