Monday, January 05, 2009

GIRL, MCP CERTIFIED


1) Several world newspapers inform that M. Lavinashree an Hindu girl, was certified at 8 years-1 day, by Bill Gates as an expert in Microsoft Certified Professional (MCP), an event that required from us admiration, spread and reflection. MCP accreditation is a certificate of professional competence (usually given to older than 20 years), with skills, knowledge and experience in application development, database management and network infrastructure needed for business solutions, implementation of a product or technology from Microsoft, which means being skilled at Corel Draw, Photoshop, Illustrator, Flash, Dream Weaver, Web Designing, Word, Office, PowerPoint, Excel, Publisher and so on. 2) According to her biography: a) she learn at 1 ½ years, the English alphabet using plastic toys. His mother taught her the English alphabet one by one letter. She continued to learn the symbols of India, songs, flags of countries, names of leaders, capital, fruits, vegetables, forms, etc. b) At 2 ½ years, she memorized and recited 1330 verses from the holy book of Tamils. In summary, in order to pass the MCP, she used mostly her memory. We can not request her more, because 8 years old children are unable to develop abstract thoughts and less emotions linked to learning, to the fullest. Children are only able to develop concret thinking and copy or mimics what their instructors teach them. Acceptance without imposition of what to learn, coupled with continuous accumulation of knowledge can generate however a quantum leap. Mozart composed own music (concertos), at 5 years, after countless memorize partitures. It is hoped that this girl who is preparing to pass the MCP Engineer and others, become an expert in computer if she upgrade in math and related. Memorization without emotion, can not be the ultimate goal of a national educational system.
3) Consistent with the previous is our proposal to abolish age limits in our educational system, promoting more flexible curricula. We understood that achievements of the early Mozart and this girl has to do with the existence of highest peaks of synaptic density (at 2 and 15 years old). Before and after this age there are synaptic pruning, eliminating what is not used (How the brain learns/Sarah-Jayne Blakemore/Uta Frith). To lower neuronal density, the less chance of developing complex tasks. 4) As the learning has to do with brain development and psychological, family environment, economy and education system -educationally speaking- it is not good to be more Catholic than the Pope, because this could attitude could be castrating and anti-educative. She always had the support of parents and her older sister.

NIñA HINDU CERTICADA (MCP), POR MICROSOFT

1) Diversos diarios del mundo propalan la noticia de que la niña hindú M Lavinashree, fué certificada a los 8 años-1 dia, por el propio Bill Gates como experta en Microsoft Certified Professional (MCP), acontecimiento que al mismo tiempo que admirarlo y difundirlo, obliga a una reflexión. La acreditación MCP, es una certificación de competencias otorgada a profesionales (usualmente mayores de 20 años), con destrezas, conocimientos y experiencia en desarrollo de aplicaciones, administración de bases de datos e infraestructura de redes, necesarios para soluciones de negocios, implementación de un producto o una tecnología de Microsoft, lo que implica ser diestro en : Corel Draw, Photoshop, Illustrator, Flash, Dream Weaver, Web Designing, Word, Office, Power Point, Excel, Publisher, etc.
2) Si nos atenemos a su biografia : a) al 1 ½ año aprendió el alfabeto inglés empleando cubos plásticos. Su madre le dictaba el alfabeto uno por uno y ella los anotaba cuidosamente. Continuó aprendiendo los simbolos de la India, canciones, banderas de países, nombres de lideres, capitales, frutas, vegetales, formas, etc. b) a los 2 ½ años memorizaba y recitaba 1.330 coplas del libro sagrado de los tamiles. En resumen, para obtener el MCP empleó mayormente su memoria. No se le puede pedir más, porque a los 8 años, los niños son incapaces de desarrollar pensamientos abstractos y menos emociones ligadas al aprendizaje, a plenitud. Solo son capàces de desarrollar pensamiento concreto que imita y copia lo que sus instructores les enseñan. La aceptación sin imposición de lo por aprender, asociada a acumulación de conocimientos por memorización puede empero, generar un salto cualitativo. Mozart compuso canciones propias (concertos), a los 5 años, tras memorizar innumerables partituras. Se espera que esta niña que se prepara para pasar el MCP Engineer y otros, devenga en una experta en computación siempre y cuando se actualice en matemáticas y relacionados. La memorización (sin emociones), no puede ser el propósito final de un sistema educativo.

3) Lo siguiente, concorde con lo anterior tiene que ver con nuestra propuesta de eliminar los limites de edad en nuestro sistema educativo, promoviendo más bien curriculums etáreos flexibles. Se entiende que la precocidad de esta niña y Mozart tiene que ver con la existencia de picos etáreos de máxima densidad sináptica (2 y 15 años). Antes y después de estas edades existen podas sinápticas, eliminándose lo que no se usa (Como aprende el cerebro/Sarah-Jayne Blakemore/Uta Frith). A menor densidad neuronal, menor posibilidad de desarrollar tareas complejas. 4) En tanto el aprendizaje tiene que ver con el desarrollo cerebral y psicológico, el entorno familiar, la economía y el sistema educativo ; ser educativamente hablando más papista que el Papa, podría ser castrante y antieducativo. Esta niña siempre tuvo el apoyo facilitador de sus padres y hermana mayor.

No comments: