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Friday, February 06, 2009

CRITICAL THINKING


When I am teaching undergraduate medical students (17-23 years old), I understand that I receive human material used to memorize, but full of potential. My job is to train their minds, giving them critical thinking. I teach Clinical Hematology. Consider my plan: I) After collecting data of case history, physical examination, ancillary tests and others, the students present the patient data. I urged them to explain all data in 3 minutes, which creates commotion in some because they are used to present data in boring exhibitions 1 hour on average. This way, I explore their ability to make abstract of each patient, while I emphasized that all patients carrying 1 or 2 central problems (usually 1), which can be expressed in few and precise words. II) Then I analyze the questions. When students ask, "are his feces black?" (instead of "what color are your stools?”), I emphasized that questions must be neutral and unbiased. Then we analyze objective data. If they say that the left knee is swollen, I demand evidence. If they insist that naked eye is enough, I insist that there is necessary numerical data obtained after passing tapes around the normal and the injured knees, respectively.

III) Then I urge them to develop a list of all the problems found, searching definitions of medical terms, with the help of medical dictionaries and Internet. Then comes the dialectic. I note that in the list of problems there are 1 or 2 major problems and many other minor. The task is to identify the main issues. If we have 3 problems: a) Fever b) abdominal pain and c) palpable lymph nodes. What is the main symptom?. I explain that this is one whose pathophysiology explains the other problems. Or, the minor problems are dependent on the main. In this case lymphoproliferative syndrome, is the main problem. IV) Finally we focus on the problem by analyzing all related data, focusing on functionality and disturbances caused by, looking for explanations based on objective data. Then sharpers swords appear here (teacher’s questions), all dialectical. Most students do not respond initially. Some of those who respond do so by giving false evidence. Other argue with sci-fi explanations. Then we used the Socratic method of questions-answers, using reasonable assumptions and critical thinking to evaluate the structure and consistency of reasoning, with observation, experience, reasoning and the scientific method. What counts here is the clarity, accuracy, precision, evidence. Logic is used to distinguish reasonable from unreasonable, the true from the false. Critical thinking is linked to skepticism and the study and detection of fallacies, needing for this task: open mind, healthy skepticism, intellectual humility, freedom of thought and high motivation. Good critical thinkers are better equipped to make decisions and solve problems. The best: critical thinking, is acquired through training.

PENSAMIENTO CRITICO

Cuando formo alumnos de pregrado de medicina (17-23 años de edad), entiendo que recibo material humano (algo crudo), acostumbrado a memorizar, aunque pleno de potencialidades. Mi labor es formar sus mentes, dotándolas de pensamiento critico. Enseño clínica hematológica. Examinemos mi plan: 1) Trás realizar la anamnesis, el examen físico y anotar los exámenes auxiliares, los alumnos presentan los datos del paciente. Los insto a que expongan todos los datos en 3 minutos, lo que genera conmoción en algunos, porque están acostumbrados a presentar datos en aburridas exposiciones de 1 hora en promedio. Asi, exploro la capacidad de resumen de c/uno, enfatizando que en tanto todo paciente porta 1 o 2 problemas centrales (generalmente 1), sus problemas pueden ser dichos en pocas y precisas palabras. 2) Luego analizo la anamnesis. Cuando los alumnos preguntan : “son sus heces de color negro” (en véz de “de que color son sus heces”), enfatizo que las preguntas deben ser neutrales y sin sesgos. Luego analizamos los datos objetivos. Si dicen que la rodilla izquierda está hinchada, exijo pruebas. Cuando insisten en que se vé a simple vista, insisto que obtengan datos numéricos trás pasar cintas métricas por las rodillas afecta y sana, respectivamente.

3) Luego los insto a desarrollar una lista de todos los problemas encontrados, precisando definiciones de términos médicos, con la ayuda de diccionarios médicos e Internet. Entonces viene la dialéctica. Señalo que en la lista de problemas existen 1 o 2 problemas principales y muchos otros secundarios. La tarea es identificar los problemas principales. Asi, de 3 problemas : a) fiebre b) dolor abdominal y ganglios palpables ¿cual es el síntoma principal?. Les explico que este, es aquel cuya fisiopatología explica los otros problemas. O, los problemas secundarios son dependientes de el. En este caso el síndrome linfoproliferativo, es el problema principal. 4) Finalmente nos concentramos en el problema principal analizando todo los datos relacionados con el, centrándonos en la funcionalidad y alteraciones producidas por el, buscando explicaciones sustentadas en datos objetivos. Cual aguzadas espadas, aparecen aquí, las preguntas del profesor, dialécticas todas. La mayoría de alumnos no responde, inicialmente. Algunos de los que responden lo hacen dando evidencias falsas. Otros suponen cosas. Ingresamos entonces al método socrático de preguntas y respuestas, al área de hipótesis razonadas al pensamiento crítico evaluando la estructura y consistencia de los razonamientos, vapuleando algunas afirmaciones aceptadas como verdaderas, recurriendo a la observación, la experiencia, el razonamiento y el método científico. Lo que cuenta aca es la claridad, la exactitud, la precisión, la evidencia. Se emplea la lógica para distinguir lo razonable de lo no razonable, lo verdadero de lo falso. El pensamiento crítico esta ligado al escepticismo y al estudio y detección de las falacias, necesitandose para esta tarea : mente abierta, escepticismo sano, humildad intelectual, libertad de pensamiento y alta motivación. Los buenos pensadores críticos estan mejor equipados para tomar decisiones y resolver problemas. El pensamiento critico, se adquiere mediante entrenamiento.

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