Thursday, February 05, 2009

SCIENCE and HUMANITIES, DIVISION


Abstract from an article by Robert Winston.

How beneficial will be to continue in the twenty-first century, with the classic division between humanities and sciences. 50 years ago, C. P. Snow wrote Two cultures, noting that the biggest obstacle to solving global problems was the break of communication between science and humanities. 1) A premise to solve it was to make better science (scientists more aware of social issues and with more general culture). In England in the last years there is a call in order that scientists listen to the public, needed to it to bring a dialogue instead of a monologue. Previously most relied more on values of science and believed that it was sufficient that scientists educate the public. Reality is that most of scientific research are paid by taxpayers and if technologies have a negative impact may be profound consequences for all. In Peru, research funded by some state universities, are of no value. If scientists care more ethical implications of their work, they will have more popular support.

2) In recent years, employing enhanced-multimedia -advised by scientists- some are trying to educate the public on scientific issues. That's good. There are excellent programs : Carl Sagan (Cosmos) E. Punset (Smart Planet), etc. The Human Body transmitted by the BBC was seen by 19 million people in the first weeks and currently is used as teaching material in many schools.

DIVISION ENTRE CIENCIA y HUMANIDADES

Que tan beneficioso será continuar en pleno siglo XXI, con la clásica división entre ciencias y humanidades Hace 50 años C. P. Snow's escribió 2 culturas, señalando que el mayor obstáculo para resolver los problemas mundiales era la rotura de comunicación entre ciencias y humanidades. 1) Una premisa era resolverlos con mejor ciencia (científicos mas atentos a los problemas sociales y con mayor cultura general). En Inglaterra se pide en los últimos años, que los científicos escuchen al público, necesitándose para ello ejercitar un diálogo más que un monólogo. Antes se confiaba mas en los valores de la ciencia y se creia que bastaba con que los científicos eduquen al público. Lo real es que la mayor parte de las investigaciones cientificas son pagadas por los contribuyentes y si las tecnologías tienen un impacto negativo las consecuencias pueden ser profundas para todos. En el Perú ciertas investigaciones financiadas por universidades estatales, son intrascendentes. Si los cientificos cuidan mas las implicancias éticas de sus trabajos, tendrán mas apoyo popular.

2) En los últimos años se emplea multimedia mejorada -asesorada por cientificos- para educar al público en temas cientificos. Eso es bueno. Ahi estan los excelentes programas de Carl Sagan (Cosmos) E. Punset, etc. The Human Body trasmitida por la BBC fué vista por 19 millones de personas en las primeras semanas siendo actualmente usada como material de enseñanza en las escuelas.

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