Saturday, May 21, 2011

NEW UNDERGRADUATE TEACHING METHODS

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According to an article in Science, undergraduate science teaching is transforming. Here there are, the studies of Carl Wieman (University of British Columbia/Canada), who employs over 10 years knowledge of cognitive science, neuroscience and learning theory to improve learning. Wieman also used research methods in both the making of tests and to understand and improve teaching. According to the researcher we learn the best through active, iterative process, working with misconceptions and fast feedback from instructors. The study involved more than 260 undergraduate students in introductory physics courses (1 hour/3 times a week).



It uses the concept of deliberate practice (problem solving thinking as scientists acquired a real expertise). The instructor provides multiple-choice questions on a particular concept. Students discuss in small groups before responding electronically to reveal strengths and misconceptions. Before repeating the process with the next concept, the instructor encourages a short discussion. Student-centered approach rather than on the teacher, accurately measuring the learned. Classes become active, synthesizing and incorporating new information to prior mental models, better retain what we learned. Instead of lectures, collaborative classes with small groups of students. At the end students in experimental classes scored 74%, double the liabilities. Opponents argue that this is not a good idea because instructors know the hypothesis, study guides and measures to evaluate the effects.



NUEVOS METODOS DE APRENDIZAJE EN PREGRADO



Según un articulo de Science, el aprendizaje de ciencias en pregrado esta transformandose. Ahí están los estudios de Carl Wieman (University of British Columbia/Canada), quien desde hace 10 años emplea conocimientos de ciencia cognitiva, neurociencia y teoría del aprendizaje para mejorar el aprendizaje. Wieman asimismo, emplea metodos usados en investigación tanto para la confeccion de exámenes como para comprender y mejorar la enseñanza. Según el investigador se aprende mejor mediante procesos activo-iterativos, trabajando con concepciones erradas y rapidas retroalimentaciones de los instructores. En el estudio participaron mas de 260 estudiantes de pregrado en cursos introductorios de física (1 hora/3 veces a las semana).

Se emplea el concepto de practica deliberada (solucionar problemas pensando como científicos, adquiriendo un real expertise). El instructor provee preguntas de multiple-eleccion sobre un concepto particular. Los estudiantes discuten en pequeños grupos antes de responder electrónicamente revelando aciertos y concepciones erróneas. Antes de repetir el proceso con el siguiente concepto, el instructor propicia una corta discusión. Método centrado en el estudiante mas que en el profesor, midiendo exactamente lo aprendido. De este modo, las clases se tornan activas, sintetizándo e incorporándo nueva información a modelos mentales previos, reteniendo mejor lo aprendido. En lugar de clases magistrales, clases colaborativas con grupos pequeños de estudiantes. Al final los estudiantes de las clases experimentales obtuvieron puntajes de 74 %, el doble que los pasivos. Los opositores arguyen que esta no es una buena idea porque los instructores conocen las hipótesis, guias de estudio y medidas para evaluar los efectos.

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