Saturday, January 10, 2009

CREATIVITY and HYPERCONNECTIVITY.




Abstract from New Scientist


3 years ago, high school peruvian students reach the last place (in an international competition), in tests of reading comprehension and math. Local analysts argued that this occurred because students and teachers were poorly prepared. Few argued methodological flaws. Having won the Nobel Prize for Physics, someone asked Einstein the way he studied nature laws. He answered that in order to study kinetic stellar phenomena and light speed he imagined himself mounted on a comet. So, methodological flaws have no Peruvian patent. They occur everywhere. Theorizing about methodological changes to adopt, we foresee that soon we shall waste many high school texts. While the multimedia begins to be massively adopted in unofficial student contexts, some new ideas emerge in learning. The English autistic savant -27 years old- Daniel Tammet, propose revolutionary ideas in his books: Born on a Blue Day and Embracing the Wide Sky. 1) Tammet converts numbers, words and days in visual forms of dynamic colors, textures and movements (synesthesia). The number 37 for him is like oatmeal, the 3 just rounded. The 289 is ugly, the 333 : attractive, the 6, has no clear picture. Complex mathematical operations are resolved by Tammet, intuitively, unconsciously and without effort. His mind turns random string of digits in significant visual images, establishing hierarchies of associations. One recalls better, when best recreate the starting positions (odor, color, context). 2) Tammet that learned Finnish language in 7 days, argues that in order to learn languages is better to think the words as belonging to clusters of meanings, so that each piece of vocabulary makes sense according to its place in the architecture of mind. The relationships between words, help to remember. For him, learning languages with official documents is a terrible punishment. Tammet use phonoanesthesia: certain sounds has meaningful relationship with the things they describe. In many languages "i" is associated with small-child, "a" and "or" with big-thick-fat. In other cases : genre–words- association, also helps.

3) Tammet argues that the IQ is unable to appreciate the complexities of human intelligence. Tammet said that being a child suffered a lot (according to official technics), to learn how to count, spell. Neither the IQ, or any other system is able to reflect the complexity and individuality of each human mind or describe their potential. Every child has different talents. The most important is to discover and nurture it. 4) Tammet argues that in most people higher brain functions are carried out separately, not allowing interference between them. In his case, and according to him, there is an extraordinary convergence of memories thoughts, feelings and ideas (hyperconnectivity). Such hyperconnectivity is a basic condition exceptional creativity.

CREATIVIDAD e HIPERCONECTIVIDAD

Cuando hace 3 años, estudiantes peruanos de secundaria quedaron últimos (en una competencia internacional), en tests de comprensión de lectura y matemáticas, analistas locales adujeron que ello se debíó a que estudiaban poco, eran dispersos y/o tenían profesores mal preparados. Pocos arguyeron fallas metodológicas. Trás haber ganado el premio Nobel de Fisica, alguien le preguntó a Einstein como estudiaba. Este, refiriéndose a la velocidad de la luz, dijo que analizaba fenómenos cinéticos estelares imaginándose montado sobre un cometa. Asi, las fallas metodológicas no tienen patente peruana, ocurren por doquier. Teorizando sobre cambios metodológicos a adoptar, se entrevé que pronto tiraremos a la basura muchos textos oficiales de secundaria. Mientras la multimedia empieza a ser adoptada masivamente en medios extraoficiales estudiantiles, emergen algunas ideas novedosas, augurándose cambios radicales en el aprendizaje. El autista-savant inglés, de 27 años, Daniel Tammet, propone ideas revolucionarias en sus libros : Born on a Blue Day y Embracing the Wide Sky. 1) Tammet, convierte números, palabras y días a formas visuales dinámicas de colores, texturas y movimientos (sinestesia). El número 37 semeja para él harina de avena, siendo el 3 algo más redondo. El 289 es feo, el 333 atractivo, el 6, carece de imagen clara. Complejas operaciones matemáticas son resueltas por Tammet, intuitiva, inconscientemente y sin esfuerzo. Su mente convierte cadenas de dígitos al azar, en imágenes visuales con significado, estableciendo jerarquías de asociaciones. Uno recuerda mejor si se recrean las situaciones iniciales (olor, color, contexto). 2) Tammet que aprendió finlandés en 7 días, sostiene que para aprender lenguas es mejor pensar las palabras como pertenecientes a racimos de significados, de modo que cada pieza del vocabulario tenga sentido de acuerdo al lugar que ocupan en esta arquitectura mental. Las relaciones entre palabras, ayudan a recordarlas. Para él, aprender idiomas con textos oficiales es una terrible condena. Tammet se ayuda con la fonoanestesia: ciertos sonidos tienen relación de significado con las cosas que describen. En muchos lenguajes “i”, está asociado a pequeño-niño, “a” y “o” a grande-grueso-gordo. En otros casos, la asociación a géneros, ayuda bastante.

3) Tammet sostiene que el IQ es incapáz de valorar las complejidades de la inteligencia humana, porque la sobresimplifica. Este autista, afirma que de niño sufrió mucho para (según las técnicas oficiales), aprender a sumar, deletrear. Ni el IQ, ni ningún otro sistema es capáz de reflejar la complejidad e individualidad de cada mente humana o describir su potencial. Cada niño tiene diversos talentos, lo importante es descubrirlos y nutrirlos. 4) Tammet aduce que en la mayoría, las funciones superiores del cerebro son llevadas a cabo separadamente, no permitiéndose interferencias entre ellas. En su caso y según él, existe una extraordinaria convergencia de pensamientos memorias, sentimientos e ideas (hiperconectividad). Tal hiperconectividad, seria condición básica para creadores de excepción.

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