Sunday, January 10, 2010

READING AND THE BRAIN






For Stanislas Dehaene, the human brain doesn't evolve to transform signs to thoughts or, to facilitate the reading. In "Reading in the Brain”, he sustains that innateness and a not very flexible cerebral structures constrain the practices of reading. According to Dehaene :1) we are born with cognitive and neural specific structures, complex and highly structured, with scarce space for learning mechanisms. 2) some evolutionary psychologists sustain that we are born with similar brains to of hunter-gatherers, although other oppose to this vision. Nevertheless recently, cognitive scientists discovered that the mind of the children is reshaped (brain plasticity), in front of early environmental challenges.

We choose letters based on their likeness to objects. When a monkey sees the border of a T, he grab and eat what the tree offers. The human brains use the same cerebral area to process letters. With the beginning of writing and alphabet, we don't invent the letters, alone we have recycled them and with it, a capacity slept in our brains millions of years. But, the brain of the evolved primate has difficulty to read even forms: p-q, or b-d. For it to children and dyslexics are made difficult to distinguish these letters. Some think that if reading is strongly constrained by innate brain structures, we would not use b and d. The real thing is that to overcome this problem, our brain developed a new ability: reshaping, mediated by early experiences. The human mind changes in few generations. The new brains of the children are being reshaped by the digital atmosphere. Socrates said that reading mines our capacity of dialogue and that to read is different from speaking.

EL CEREBRO Y LA LECTURA

Para Stanislas Dehaene, el cerebro humano no evolucionó para transformar signos a pensamientos o, facilitar la lectura. En “Reading in the Brain,” sostiene que las innatas y poco flexibles estructuras cerebrales constriñen la práctica de la lectura. Según Dehaene 1) nacemos con estructuras cognitivas y neurales especificas, complejas y altamente estructuradas, con escaso espacio para mecanismos de aprendizaje. 2) Algunos psicólogos evolutivos sostienen que nacemos con cerebros similares al de cazadores-recolectores, aunque otros se opongan a esta visión. No obstante recientemente, cientificos cognitivos están descubriendo que la mente de los niños se readapta (plasticidad cerebral), frente a desafíos medioambientales tempranos.

Escogemos letras basados en su semejanza a objetos. Cuando un mono vé el borde de una T, coge lo que este ofrece y come. Los cerebros humanos usan la misma área cerebral para procesar letras. Con el inicio de la escritura y el alfabeto, no inventamos las letras, solo las hemos reciclado y con ello, una capacidad dormida en nuestros cerebros millones de años. Empero, el cerebro del primate evolucionado trata del mismo modo a formas pares: p-q, o b-d. Por ello a niños y disléxicos se les hace difícil distinguir estas letras. Algunos piensan que si la lectura es fuertemente constreñida por estructuras cerebrales innatas, no usaríamos b y d. Lo real es que para superar esta eventualidad, nuestro cerebro desarrolló una nueva habilidad : readaptaciones, mediadas por experiencias tempranas. La mente humana cambia en pocas generaciones. Los nuevos cerebros de los niños están siendo reformados por el ambiente digital. Socrates decia que la lectura mina nuestra capacidad de diálogo y que leer es diferente de hablar.

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