Wednesday, July 23, 2008

MEMORY VINDICATED



To beginnings of 2008, a scientific publication generated controversy when presenting the work of an American team that assured that training short memory (to pass exams), better scores was achieved in intelligence tests. How to forget "six, seven, eight, make a cake" that combines rhythm, rhyme and repetition, to facilitate early stadiums of learning of numbers. After it, the child will apply that memorized rhyme to other things (poetry, charts multiplication, square of the hypotenuse, periodic elements). The American team also showed that from 14 months the child categorizes objects, to retain them better. From 1968, in France the use of memory is no longer rejected, but well they try to rehabilitate it. Suchaut Bruno (Institute for Educational Research: CNRS-Iredu), speaks of the virtues of learning multiplication charts. Mental arithmetic help to compensate cognitive deficits. Experimental psychologist Alain Lieury (Rennes-II) is pioneer in memory rehabilitation. Bajosu, another psychologist assures that knowledge of material’s vocabulary is the major predictor of academic success. For it, he struggles to bend the size from the vocabulary of 6 000 new terms to 24 000 words at the end of the college. To those bigger than that age, are offered a battery of brain activity tending to slow the time of appearance of Alzheimer, taking them to exercise console games to maintain active, their hemispheres.

In their private cogitations, Descartes was revealed against the mnemonic method. Lambert Schenkel, mnemonic of the time: "the one that memorizes the causes will make reformulations but easy in his brain. This is the true art of the memory. In the Half Age the coming of the book doesn't dethrone the memory that was the primary source of creation from the antiquity. While intelligence chooses to few, the memory is but democratic. Helps to the memorization to vary the angle of presentation of the vocabulary. The repetition implies that words are part of the long term memory, that is not mechanical and gives opportunity to the brain to organize knowledge, adding it meaning "to learn how to understand and vice versa". To read is better than audiovisual programs. With the memory if you don't understand, you can come back an memorize again and again. The emergency of Internet, improving the access to the knowledge, increases the opportunities to confront the vocabulary in a variety of contextos. Emerge then a fundamental question: If the national education cannot avoid the memory why to bother available, immediate knowledge. It would not be better to examine in the students the ability to organize in an appropriate way this knowledge? If a correlation exists between the size of the vocabulary and the academic success, are not synonymous memory with intelligence? According to Alain Lieury, the opposition between memory and intelligence, is sterile because they are interdependent processes. Without the memory the brain would be an marvelous (but empty) documental space.

REINVINDICANDO A LA MEMORIA

A inicios del 2008, una publicación cientifica generó controversia al presentar el trabajo de un equipo americano que aseguraba que entrenando a la memoria de corto plazo (para pasar examenes), se lograban mejores scores en los tests de inteligencia. Como olvidar "seis, siete, ocho, comete un bizcocho”, que combina ritmo, rima y repetición, para facilitar estadios tempranos del aprendizaje de números. Tras ello, el niño aplicará lo memorizado a otras cosas (poesia, tablas de multiplicación, cuadrado de la hipotenusa, elementos periódicos). El team americano mostro además que desde los 14 meses el niño categoriza los objetos, para retenerlos mejor. Desde 1968, en Francia ya no se rechaza el uso de la memoria, mas bien se tiende a rehabilitarla. Suchaut Bruno (Institute for Educational Research : CNRS-Iredu), habla de las virtudes de aprender tablas de multiplicación. La aritmética mental ayuda a compensar deficits cognitivos. El psicólogo experimental Alain Lieury (Rennes-II) es pionero en rehabilitación de la memoria. Bajosu, otro psicólogo asegura que el conocimiento del vocabulario de materiales es el major predictor de exito académico. Por ello, pugna por doblar el tamaño del vocabulario de 6 000 nuevos términos a 24 000 palabras al final del college. A los mayores de edad, se les ofrece una batería de actividad cerebral tendiente a retardar el tiempo de aparicion del Alzheimer llevándolos a ejercer juegos de consola para mantener activos, los hemisferios.

En sus cogitaciones privadas, Descartes se reveló contra el metodo memorista. Lambert Schenkel, némonico de la época: "el que memorice las causas hara reformulaciones mas fáciles en su cerebro. Este es el verdadero arte de la memoria. En la Edad Media el advenimiento del libro no destrono la memoria que desde la antiguedad fue fuente primaria de creación. Mientras la inteligencia escoge a pocos la memoria es mas democratica. Ayuda a la memorizacion variar el angulo de presentación del vocabulario. La repeticion implica que las palabras son parte de de la memoria de largo plazo, que no es mecánica y da oportunidad al cerebro para organizar conocimiento, añadiendole significado “para aprender a comprender y viceversa”. Asi leer es mas efectivo que los programas audiovisuales. Con la memoria si no comprendes, puedes regrear una y otra vez. La emergencia del Internet, mejorando el acceso al conocimiento, incrementa las oportunidades de confrontar el vocabulario en una variedad de contextos.Surge entonces una pregunta fundamental : Si la educacion nacional no puede eludir a la memoria ¿para que molestar conocimiento disponible de inmediato , la misma que tras colaborar puede ser copiada ¿No seria major examinar en los estudiantes la habilidad pàra organizar de un modo apropiado este conocimiento? Si existe una correlacion entre el tamaño del vocabulario y el exito académico,no es sinónimo esto ultimo de inteligencia? Segun Alain Lieury, la oposición entre memoria e inteligencia, es esteril porque son procesos interdependientes. Sin la memoria el cerebro seria un mararavilloso (pero vacio), espacio documentario.

No comments: