Thursday, September 02, 2010

EXERCISE and VITAMIN C




Two health-related news deserve this note. I) According to David Servan-Schreiber (Anticancer: A New Way of Life. New York: Viking: 2008) and researchers from the World Cancer Research Fund, walking 30 minutes a day would prevent in part the development of colon and breast cancer by 24% and 23% respectively. Apart from promotion of adequate body weight and calories, regular exercise strengthens the immunity promoting inmunomodulatory activity, immunoglobulin secretion, enhancing leukocyte activity (motility and phagocytosis). It also reduces the excess testosterone and estrogen that stimulate the growth of cancer cells, regulates insulin secretion (cancer cells feed on glucose), decreases the spread of tumor cells. It also reduces the adipose tissue where accumulate carcinogenic toxins and detoxify the body through sweat.

II) The other news emphasizes the benefits of routine daily intake of 200 mg of Vitamin C (high dose of ascorbic acid, present in green leafy vegetables, citrus fruits, tomatoes, melons, etc, as humans lack the ability to synthesize this vitamin. Linus Pauling (Nobel Prize), recommended the intake of megadoses of vitamin C (10g, each day of which only 50% is absorbed). Vitamin C promotes life -not death cell- reverses endothelial dysfunction of blood vessels in patients with coronary disease, providing the body with antioxidative mechanisms, combat lipid peroxidation, protects DNA from damage by free radicals. In rats the injection of high doses of vitamin C, decreases the size of tumors while preserving usual activity of normal cells (National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases/Part of the National Institutes of Health). On the other hand, studies of Fry and Lawson showed that high doses of vitamin C increased production of peroxides, establishing that infused over two hours, three times a week, the vitamin is well tolerated and free of risk.

EJERCICIO y VITAMINA C

Dos noticias relacionadas con la salud ameritan esta nota. I) Según David Servan-Schreiber (Anticancer: A New Way of Life. New York: Viking: 2008) e investigadores del World Cancer Research Fund, caminar 30 minutos diarios impediría en parte el desarrollo del cáncer de colon y mama en un 24% y 23%, respectivamente. Aparte de promover un peso corporal y calorías adecuadas, el ejercicio regula y refuerza la immunidad promoviendo la actividad inmunoduladora, la secreción de inmunoglobulinas, mejorando la actividad leucocitaria (motilidad y fagocitosis). Además, reduce el exceso de testosterona y estrógenos que estimulan el crecimiento de células cancerosas, regula la secreción de insulina (células cancerosas se alimentan de glucosa), disminuye el riesgo de inflamación y diseminación de células tumorales. Asimismo, reduce el tejido adiposo donde se acumulan toxinas carcinogénicas y detoxifica el cuerpo a través del sudor.

II) La otra noticia enfatiza las bondades de la ingesta rutinaria diaria de 200 mg de Vitamina C (dosis alta de acido ascórbico, presente en hojas verdes de vegetales, cítricos, tomates, melones, etc, en tanto los humanos carecemos de la habilidad para sintetizar esta vitamina. Linus Pauling (Premio Nóbel), recomendaba ingerir megadosis de Vitamina C (10g, c/dia/de los que solo se absorbe el 50%). La vitamina C fomenta la vida -no la muerte celular- revierte la disfunción vasomotora endotelial en pacientes con enfermedad coronaria, provee al organismo de mecanismos antoxidativos, combate la peroxidación lipidica, protege al DNA del daño causado por los radicales libres. En ratas la inyección de dosis altas de vitamina C, disminuye el tamaño de tumores mientras se preserva la actividad usual de las células normales (National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases/Part of the National Institutes of Health). De otro lado, estudios de Frie y Lawson demostraron que dosis altas de vitamina C incrementaron la producción de peróxidos, estableciendo que infundidas a lo largo de 2 horas, 3 veces por semana, son bien toleradas y libres de riesgo.

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